Idrettsfag

Er du glad i idrett og trening? Er du også interessert i idrettsteori og andre teoretiske fag som gir studiekompetanse og mulighet til å studere på høyere utdanning? Da kan idrettsfag være noe for deg!

Hvorfor ta idrettsfag hos oss?

Skolen har motiverte og engasjerende idrettsfag lærere med bred kompetanse innen idrett og friluftsliv.
Flere har også erfaring fra konkurranse på høyt nivå.

• Vi kan tilby valgfagene toppidrett, breddeidrett, friluftsliv og E-sport.
  • Vi legger til rette for inntil fire felles treningsøkter i uka.
  • Vi legger til rette for et godt samarbeid mellom klubbtrener og skole.
  • Vi har et godt samarbeid med Hedmark skikrets.
  • Vi har gode lærere og trenere som gir tett oppfølging med samtaler, treningsplan og gjennomføring.
  • Du kommer inn i et godt treningsmiljø.

Hos oss møter du en arena hvor du gis muligheten til å lykkes både i fag og idrett!

Lærerne på idrettsfag

Idrettslærerne hos oss har spisskompetanse innen ulike idretter, samt friluftsliv. Noen lærere har lang trenerkompetanse og har selv konkurrert på høyt nivå.

Idrettsanlegg

Vi har tilgang til flotte idrettsanlegg i nærområdet. For toppidrett fotball har vi både utendørs og innendørs gressmatter.

Valgfag

Skolen tilbyr flere valgfag og det er mulig å endre valgfag underveis i utdanningsløpet.

Toppidrett

Skolen tilbyr toppidrett i fotball, langrenn og håndball. Utøver du en annen idrett og ønsker den som toppidrett, legger vi til rette for det.

Breddeidrett

Skolen tilbyr breddeidrett alle tre årene.

Søke på idrettskvote

Ønsker du toppidrett i fotball, håndball eller langrenn kan du søke opptak på idrettskvote. Skjema for å søke på idrettskvote skal signeres enten av representant fra styre i klubben, kretstrener/kretsstyrerepresentant eller forbundstrener/forbundsstyrerepresentant.

Søknadsskjema skal sendes direkte til skolen så fort søknaden om videregående opplæring er registrert på vigo.no Dersom søknaden blir innvilget, gis det 10 ekstrapoeng.

Valgfag på Vg2 og Vg3

E-sport

Læreplanen i toppidrett som styrer undervisningen i e-sport. Øktene inneholder fysisk trening og fokus på strategisk og taktisk tenkning i spill. Utøverne fører treningsdagbøker, leverer idrettsperm, gjennomfører fysiske tester likt alle toppidrettene. Vi gjennomfører også fagsamtaler hvor mål om prestasjonsutvikling og fokus på kosthold er tema.

Vi har inngått et samarbeid med HamKam, hvor vi er gitt en plass på HamKam sitt e-sport lag. Dette samarbeidet vil gi god kvalitet til tilbudet.

Friluftsliv

Med friluftsliv som valgfag får du oppleve natur og friluft, og vi reiser på flere turer. Disse turene kommer i tillegg til dem du har sammen med klassen din i faget aktivitetslære.

Turer

Vi har seks turer i året, to på hvert trinn.
Eksempler på turer er:

• førsteklasse er en uke i Trysil hvor de gjennomfører flere skikurs.
  • andreklasse er på bretur på Smørstadbreen i fire dager på høsten.
  • tredjeklasse gjennomfører en vintertur med overnatting i snøhule, destinasjon Gjendesheim.

Toppidrettsutøvere

Vi legger til rette for fremtidens toppidrettsutøvere.

Du kan også velge toppidretter vi ikke tilbyr på skolen. Dette forutsetter at du har en trener og konkurrerer i spesialidretten.

Vi har fokus på 24/7-utøveren, og legger til rette slik at du som utøver kan bli så god som du ønsker utfra motivasjon og evner.

Hvem passer studiet for?

Idrettsfag passer for deg som er interessert i idrett, helse og fysisk aktivitet. Du må være glad i å trene. Du vil delta på variert trening i tillegg til eventuell spesialtrening i din egen idrett.

Idrettsfag gir grunnlag for trenerjobber innenfor idretts- og friluftsliv, spesielt innenfor barneidrett. Du bør like å jobbe med barn og ungdom, og å være utendørs.

Hva lærer du?

• om fysisk aktivitet og trening
  • treningsledelse
  • om helse, kosthold og kroppens oppbygging
  • teoretiske fag

Du oppnår

• studiekompetanse og kan ta høyere utdanning

Hvis du tar høyere utdanning, kan du blant annet bli:

• fysioterapeut, idrettspsykolog eller personlig trener
  • lærer, idrettskonsulent eller rådgiver innen fysisk aktivitet og helse
  • leder innen naturbasert friluftsliv og turisme
  • politi, befal eller offiser

Du kan også utdanne deg til andre yrker – med generell studiekompetanse kan du søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter.

Eksempler på arbeidssteder:

• skoler
  • treningssentre eller idrettsorganisasjoner
  • behandlingsinstitusjoner
  • militær- og politivesen

Les mer om idrettsfag på vilbli.no

Slik søker du