Restaurant- og matfag

Er du interessert i kosthold og ernæring? Liker du å tilberede og servere mat?

Hvem passer studiet for?

Restaurant- og matfag passer for deg som er praktisk anlagt og liker å jobbe med mat og servering. Du må være kreativ og nøyaktig, og flink til å jobbe både selvstendig og sammen med andre. Du må være serviceinnstilt og kunne takle stress på en god måte.

Hva lærer du?

• kost og ernæring
  • bruk og behandling av råstoffer
  • matproduksjon og produksjonsprosesser
  • planlegging og tilberedning av ulike matretter
  • norske og internasjonale mattradisjoner
  • dekking av bord og servering
  • etikk og kunde-/gjestebehandling

Eksempler på hva du kan bli:

• ferskvarehandler
  • pølsemaker
  • kjøttskjærer
  • slakter
  • ernæringskokk
  • servitør
  • restaurantkokk
  • sjømathandler
  • baker
  • konditor
  • sjømatproduksjon
  • fagarbeider industriell matproduksjon

Les mer om restaurant- og matfag på vigo.no

Skolens tilbud på Vg2:

Butikk og restaurant

Spiskammeret er skolens egen butikk og restaurant.

Butikken ble bygget sommeren 2019 og brukes til internt og eksternt salg av produkter som elevene på skolen produserer. Det er elevene som står for planlegging, produksjon og til slutt salg av produkter.

Restauranten ble pusset opp sommeren 2019. Elever på kokk- og servitør arrangerer åpen restaurant flere ganger i året med ulike temaer. Dette er blitt et svært populært arrangement for eksterne gjester.

Vg2 baker og konditor

Skolen er utstyrt med eget konditori/bakeri som oppfyller kravene for å kunne gjennomføre det nye Vg2-løpet med baker og konditor.

Vi har et tett samarbeid med det lokale næringslivet. I tillegg til utplassering, reiser vi også på turer.

Vg2 Matproduksjon

Industriell matproduksjon
Fagarbeideren følger produksjonen fra råvarene kommer inn i bedriften til produktet er ferdig og klart for utsendelse.

Slakterfaget
Slakteryrket er et av verdens eldste yrker og danner grunnlaget for all videre kjøttvareproduksjon. Slakteren er den første som kommer i kontakt med slaktet, og faglig dyktighet og vurderingsevne er av største betydning for å sikre gode råvarer.

Pølsemakerfaget
Som pølsemaker er det dine arbeidsoppgaver å foredle råvarene fra slaktet til forskjellige kjøttprodukter. Dette omfatter deiger, farser, forskjellige pølsesorter, posteier, og påleggsvarer som ruller, skinker og farsepålegg.

Kjøttskjærerfaget
Kjøttskjærerens arbeid begynner der slakteren har avsluttet sitt arbeid. Kjøttskjæreren skjærer ned skrotten til ferdige råvarer for videre produksjon eller salg.

Sjømathandler
Som sjømathandler jobber du med salg av fisk og andre sjømatprodukter. Du gir også tilberedningstips til kunder.

Fagarbeider sjømatproduksjon
Fagarbeidere i sjømatproduksjon jobber med mottak, kontroll og håndtering av råstoffer (fisk og annen sjømat).

Utveksling/internasjonalisering

På Vg2 kan du søke om utveksling.

Skolens tilbud på Vg3:

Slik søker du