Helse- og oppvekstfag

Ønsker du å jobbe med mennesker i forskjellige aldersgrupper og livssituasjoner? Liker du å gi omsorg og pleie?

Hvem passer studiet for?

Helse- og oppvekstfag passer for deg som er omsorgsfull overfor andre mennesker. Du må være flink til å kommunisere med mennesker i ulike livssituasjoner, og god til å samhandle både med brukere og kolleger.

Hvorfor ta helse- og oppvekstfag hos oss

Teknologi er et satsningsområde her på Storhamar. Vi har VR-utstyr i klasserommene der vi utforsker den virtuelle verden både gjennom VR-briller og simulering. Helselaben vår er oppdatert med smartteknologi og annen velferdsteknologi.

Vi har fokus på en relevant og praksisnær opplæring og har tett samarbeid med ulike bedrifter og institusjoner.

Hva lærer du?

• om menneskets utvikling
  • om aktivisering av mennesker i ulike aldre
  • å gi omsorg og pleie til barn, syke og funksjonshemmede
  • å ta vare på kropp og helse
  • om riktig kost og ernæring
  • om kommunikasjon og samhandling med mennesker i ulike aldre og livssituasjoner
  • om hygiene, smitteveier og sykdommer

Eksempler på hva du kan bli:

• barne- og ungdomsarbeider
  • helsefagarbeider
  • ambulansefagarbeider
  • helsesekretær, tannhelsesekretær, apotektekniker
  • fotterapeut, ortopeditekniker
  • hudpleier
  • aktivitør
  • portør

Helse- og oppvekstfag Vg1

Gjennom dette skoleåret vil du lære å jobbe med ulike arbeidsmetoder. Det er spesielt fokus på virkelighetsnære situasjoner hvor du blir kjent med de ulike yrkene.

I løpet av året får du mulighet til å velge praksis innenfor de ulike yrkene i helse- og oppvekstfag. Dette skjer gjennom to praksisperioder i faget yrkesfaglig fordypning. Skolen hjelper deg med å finne praksisplass.

Vg1 forbereder deg til videre utdanning på Vg2 og Vg3.

Skolens tilbud på Vg2:

Skolens tilbud på Vg3:

Utveksling og internasjonalisering

Les mer om helse- og oppvekstfag på vilbli.no

Slik søker du